Určite namieste je aj takéto privítanie prichádzajúceho školského roka 2020/2021.
Po mesiacoch neistoty, výpadkov, strát, online učenia sa, osamelosti, uzavretosti.
Aj keď v čase akejsi druhej vlny COVIDU 19, ale predsa povinne a veríme, že i zodpovedne s plným nasadením. Každý, kto si váži vzdelanie, kto sa chce stretávať s mladými ľuďmi, kto chce žiaka či učiteľskú prácu vykonávať aktívne a zodpovedne, sa potešil.
Ak si odmyslíme“ trampoty“ s opatreniami COVIDU 19 – povinné rúška, dezinfekcia, teplomery, vzdialenosti a pod., tak nás čaká určite zaujímavý školský rok. Žiaci a učitelia sa budú navzájom obohacovať, komunikovať a vykonávať viac alebo menej tvorivé úlohy, občas bude i nervozita, ale verme, že preváži úsmev a pekné zážitky.
Aj naša SOŠOS má ambície byť opäť poprednou a kvalitnou školou. Urobili sme viacero krokov v legislatíve školy ( pracovný poriadok, etický kódex a pod.) urobili sme personálne rošády a sčasti aj racionalizáciu. Dali sme si viacero smelých úloh a cieľov, ktoré čiastočne vyplývajú z priorít nového ministerstva a čiastočne z našich, často už dlhodobých potrieb a záujmov.
Predovšetkým by sme chceli zvýšiť dôraz na orientáciu na žiaka, ktorý je objektom i subjektom výchovno-vzdelávacieho procesu. Do vyučovania zaviesť modernejšie metódy, formy, technológie, dať priestor žiackym aktivitám. Popri žiackej rade zintenzívniť krúžkovú činnosť, zamerať sa na kvalitu výstupov pri maturitných i záverečných skúškach. Realizovať lyžiarsky kurz, stužkové, plesový večierok žiakov , športové súťaže. Prehĺbiť tiež kvalitu vzťahov v trojuholníkoch žiak- učiteľ-rodič i v trojuholníku učiteľ-majster-nepedagogický zamestnanec.
Smerom ku kvalite práce pedagógov a ostatných zamestnancov bude potrebné rovnomernejšie preniesť záťaž a rozvrhnúť ich povinnosti. Aby to nebolo tak, že jedni ťahajú a druhí sa vezú. Tiež je potrebné podporiť aktivity pedagógov zdola, vytvoriť pre ne dostatočný priestor. Pri spomínanej modernizácii bude potrebné pripraviť sa na využívanie elektronickej triednej knihy, elektronickej evidencie dochádzky, využívanie platobných kariet v stravovacích zariadeniach. V týchto zariadeniach budeme určite ovplyvnení vývojom COVIDU, scenár po prípadnom opätovnom uzatvorení týchto zariadení je v ich zrušení na školské jedálne so všetkými dôsledkami. Potrebujeme, a to si tiež priznajme, zlepšiť disciplínu vo všetkých rovinách. Dochádzku žiakov na vyučovanie, zamedziť predčasným odchodom, ale tiež prirodzenú pracovnú disciplínu zamestnancov.
V oblasti učebných a študijných odborov je potrebné vytvárať rovnováhu medzi tzv. sociálnymi odbormi ( 2-oj a 3-oj ročnými UO) a vlajkovými loďami – hotelová akadémia či iné študijné odbory. Široký záber našich odborov je našou silnou stránkou.
Za veľmi dôležité považujem tiež duálne vzdelávanie a prax vo firmách. Tieto rozmery treba posilniť, sú to tiež priority nového vedenia ministerstva školstva.
Veľmi dôležitá je tiež rovina vzťahov, správania, vystupovania, úcta človeka ku človeku. Máme nový etický kódex, len ho naplno uplatniť. Tiež budovanie značky SOŠOS je dôležité z pohľadu našej identity a propagácie.
Iste, dalo by sa pokračovať. Podstatné je však to, že sme sa vrátili do školských lavíc a za katedru. Je to skvelý pocit, nepremrhajme túto šancu.
Úspešný školský rok, milí žiaci, pedagógovia, rodičia, ostatní zamestnanci.
PaedDr. Jaroslav Bagačka
riaditeľ školy