Čo  nám prinesie?

   Sme na začiatku kalendárneho roku 2023. Plní otáznikov. Nieto pochýb , že je tu veľa neistoty, obáv, že je tu zložitá situácia. Zložitá je aj pre naše mesto a školu. Otázky sú namieste.

   Napriek všetkému, mojím zámerom a cieľom v tejto situácii je ďalší rozvoj našej školy. Nielen kúrenie a svietenie, ale  skutočný rozvoj. Cítim sa k tomu zaviazaný aj v tomto funkčnom období. Akési uspokojenie sa a pasivita  naozaj hrozia vždy, keď sa povie  slovo kríza.

Mnohí si sadnú za pec  a čakajú. Trebárs na Godota…

   V ktorých oblastiach, aktivitách by som videl možnosti rozvoja, posunu?

Oblasť praktického vyučovania.

   Táto oblasť je absolútnou prioritou  roka. Niektoré veci nevieme úplne ovplyvniť napr. to, že absolventi po skončení školy nezostávajú pracovať vo svojom odbore, že sa húfne sťahujú preč z regiónu… Vieme však rozhodne  skvalitniť prax žiakov, lepšie ich  pripraviť pre reálny život. Nemôže sa stať, že  kuchár má problém uvariť chutné jedlo, že kozmetik  zaostáva v trendoch… K zlepšeniu je potrebné ďalšie budovanie priestorov a vybavenia ( napr. v rámci projektu IROP pre kaderníčky a kuchárov), presadenie  duálneho vzdelávania, prax vo firmách. Tiež je potrebná lepšia kontrola nielen administratívna, ale priamo v procese vyučovania. Využívať tiež treba stáže a projekty, kde  novinkou je plánovaná aktivita v projekte so školou v Egri.

Oblasť zlepšenia infraštruktúry, podmienok

   Aj keď sme v ostatných rokoch v tomto smere veľmi pokročili stále je tu veľké pole možností.  Zateplenie a rekonštrukcia budovy Junior komplex, rekonštrukcia Čierneho rola, zastrešenie Átria, oprava a rekonštrukcia telocvične školy a pod. Úzko s tým súvisí aj aktivita v projektoch, kde budeme potrebovať budovať projektové tímy, systematizovať túto oblasť našej práce.

Oblasť výchovy žiakov, zlepšenie kultúrnosti vo všetkých oblastiach.

   Akási blbá nálada v spoločnosti, apatia, rozporuplnosť doby do značnej miery priniesli prvky   nekultúrnosti. Množia sa prípady agresívneho správania žiakov,  vulgárnosti, … Ale niekedy aj u zamestnancov je trend k pasivite,  malej hrdosti na školu,  jej úspechy. Ľudia sa uzatvárajú do ulít, skrývajú sa za pec.  Slabá je mimoškolská a záujmová aktivita. Tu treba naozaj využiť rôzne motivačné nástroje.

Oblasť kvality výstupov

   Tiež je tu viacero, čo nás trápi. Najmä úroveň maturitných skúšok je veľmi priemerná. Niekedy je priam zaujímavé, za čo dostanú žiaci maturitné vysvedčenie. Je to problém SOŠ ako takých. Netvárme sa, že to nevidíme.

Oblasť vzťahov

   Je určite zložitá, aj keď sme veľa v tomto smere urobili. Dobré je to smerom k zriaďovateľovi – BBSK  (niekedy priam ideálne), horšie k mestu Rimavská Sobota, ktoré sa správa k stredným školám macošsky. Lepšie povedané tvári sa, že neexistujú.  Upravilo sa dokonca i VZN o finančnej podpore kultúry a športu, ktoré vyňalo z tejto podpory stredné školy.  Páni a dámy, aj my sme  tu. Vytvárame nejaké hodnoty a reprezentujeme mesto. A sme ochotní pomôcť  druhým organizáciám na pôde mesta.

   Keď hovoríme o vzťahoch,  čoraz zložitejšie je ich mať v poriadku i medzi žiakmi, majstrami, rodičmi, nepedagogickými zamestnancami,  zamestnancami v jednotlivých budovách. Zatiaľ sa nám to darí, ale buďme obozretní.

   Dalo by sa na toto mieste ešte oveľa viac  písať o radostiach, starostiach, plánoch.

Jedno je isté: Rok 2023 má byť rokom rozvoja. Budujme si svoju školu materiálne i ľudsky. Nech je to hrad na brale.

                                                                                                                                                             – b-