Hľadanie svetla na konci tunela (Nový rok 2022)

   Ako rok hľadania (či skôr túžby po hľadaní) svetla na konci tunela možno označiť rok 2022. Po veľmi ťažkých pandemických vlnách, prerušení vyučovania, dištančnom vyučovaní či maturitách z priemerov známok je táto túžba obrovská.

   Aj naša škola je súčasťou školského systému, ktorý v tomto nezávideniahodnom období funguje často systémom pokus  <——->  omyl.  Keď niekedy na konci týždňa nevieme, čo bude v pondelok, keď sme vohnaní do súbojov medzi očkovanými a antivaxermi a pod.

   V tomto hodnotovom i reálnom  chaose  je ozaj ťažké sa zorientovať či nebodaj niečo pozitívne spraviť.

   Avšak každý 1. január je novou nádejou. Po nádeji  Vianoc nám prináša priestor pre plány, predsavzatia. A nemôžeme sa ich vzdať ani v tomto roku. Veľmi by sme chceli dostať  vyučovací proces do normálnych koľají, systematicky rozbehnúť a skvalitniť najmä praktické vyučovanie. Práve toto by som označil za veľkú prioritu nového roka. Budeme sa usilovať o primerané zastúpenie praktického vyučovania v duálom systéme, vo firmách i v našich zariadeniach, ktoré neustále zveľaďujeme. Výrazné  nabehnutie duálneho systému v septembri budeme formovať v spolupráci s komorami, zväzmi i domácimi podnikateľmi. K tomuto chystáme i väčšie stretnutie, ktoré  samozrejme bude koordinované zriaďovateľom.

   Ďalšou prioritou nového roka bude skvalitňovanie podmienok i realizácii športovej a telesnej prípravy. Pôjde tu jednak o zmysluplné využitie  novovybudovaného vonkajšieho ihriska, o uchádzanie sa o prostriedky na rekonštrukciu telocvične, budovanie posilňovne. Ale hlavne tu pôjde o konkrétne aktivity so žiakmi, najmä na vyučovacích jednotkách ale tiež organizovaním významných medzinárodných podujatí.

   Po úspešných rekonštrukciách čakajú novinky i naše stravovacie zriadenie. Tu cítim veľkú zodpovednosť za prípravu kuchárov, čašníkov či hotelákov. Obavy sú  tu tiež namieste v tejto pandemickej dobe. Dôležité pre ekonomiku školy bude 100 % fungovanie týchto prevádzok ( najmä počas akcií). Pre ekonomiku školy, kvalitu odborného výcviku, ale tiež propagáciu a reklamu som pripravil viaceré novinky, ktoré by mali byť prínosom i pre gastronomický a spoločenský život v meste.

   Dlhodobou a kvalitnou súčasťou našich aktivít sú aktivity v projektoch. Sme realizátormi desiatok. Z nich väčšina  boli úspešné a priniesli pedagogický i ekonomický efekt. V súčasnosti pripravujeme projekt Krok za krokom (s cieľom priblížiť neaktívnych občanov k trhu práce), podali sme  žiadosť   o IROP (pracoviská OV pre  odbory kaderník a kuchár), chceme sa  zapojiť  do projektu Školský digitálny koordinátor, kde sme oslovili skvelého odborníka. Čakáme na ďalšie výzvy, najmä z prostredia ministerstva MIRRI.

   Čo našu školu vždy zdobilo tak to bola aktivita v medzinárodnej spolupráci škôl, festival FOURFEST. Tiež to bola   sociálna práca so zamestnancami. V tomto by som rád pokračoval, chystáme veľké oslavy   Dňa učiteľov, 13. ročník FOUFRESTU i výlet zamestnancov.

   Dalo by sa pokračovať, čo všetko by sme chceli, ak pandémia dovolí. Ešte by som rozhodne spomenul aktivity žiackej rady, ktorá je oživená a plná nápadov.

   Všetko toto (i mnohé ostatné) však závisí nielen od  vonkajších podmienok ale aj nás samotných. Aby sme siahli hlbšie do svojho rezervoára síl a schopností. Aby sme si priznali aj svoje chyby a zlyhania, slabšie stránky a snažili sa   ich odstrániť, zmeniť.

   Som presvedčený, že máme čo ponúknuť. Sme výraznou školou i spoločenskou ustanovizňou v tomto meste a regióne, čo nás zaväzuje.

Úspešný rok 2022 SOŠOS!

                                      PaedDr. Jaroslav Bagačka