Na prahu nového školského roka

Sme pripravení posunúť školu dopredu

Na prahu nového školského roka

   Sme plní očakávaní. Ako vždy na začiatku školského roka. V tomto období plnom nejasností, obáv, opatrení, konfliktov a stresov, sme v mimoriadnom očakávaní. Aký bude nový školský rok? Bude sa vyučovať prezenčne či opäť dvojkoľajne s prevahou dištančného vzdelávania? Budeme mať dostatočný priestor  kvalitne pripraviť žiakov, najmä v odbornej zložke? Budeme mať priestor presadzovať  sa ako silný subjekt na trhu stredných škôl mesta a regiónu?

   Otáznikov je naozaj veľa a odpovedí veľmi málo.  Predsa len však musíme mať určité ambície, plány, predstavy. Ja by som sa  na tomto mieste pokúsil naznačiť priority, ktoré by mohli posúvať školu dopredu.

  Jednou z nich je skvalitniť dochádzku a aktivitu žiakov  na vyučovaní. K tomuto (aj vzhľadom k negatívnym skúsenostiam) sme sprísnili hodnotenia dochádzky v tom zmysle, že triedny učiteľ na konci klasifikačného obdobia navrhne komisionálne preskúšanie  žiaka, ktorý má viac ako 30 % vymeškaných hodín z predmetu. Rovnako  prijmeme adekvátne opatrenia smerom k praktickému vyučovaniu, kde najmä prázdninová prax bola  katastrofálna.

   Ďalšou z priorít je  posilnenie niektorých prevádzok odborného výcviku, pričom pre tento školský rok to bude kaderníctvo. Revitalizácia odboru a hlavne skvalitnenie odbornej prípravy žiakov by tu malo prebehnúť v troch etapách. V prvej personálnym posilnením a doplnením inventáru, v druhej rekonštrukciou zariadenia Junior a v tretej vybudovaním nového salónu v zariadení Čierny orol. Veľmi dôležitá tu bude skvelá spolupráca  dvojice majsteriek OV a riadiaca činnosť príslušného zástupcu.

   Školský rok 2021/2022 je tiež vyhlásený za rok športovej a telesnej prípravy a telesnej kultúry na škole. Práve pre učňovskú mládež je táto príprava veľmi dôležitá, potrebujeme fyzicky zdatných žiakov. Pripravuje sa rekonštrukcia vonkajšieho ihriska z prostriedkov  zriaďovateľa, chceme zorganizovať viacero aktivít a vymyslieť súťaž nadregionálneho významu. Samozrejme aj opravy a rekonštrukcia v telocvični sú otvorenou otázkou.

   Medzi skutočnosti, ktorým budeme  venovať  veľkú pozornosť je boj proti šikanovaniu, ale tiež proti prejavom rasizmu, nacionalizmu, xenofóbie. Máme veľmi pestrú skladbu žiakov, preto je potrebné byť v týchto otázkach príkladom. Je neprípustné, aby pedagóg  urážal marginalizované komunity a pod.

   Ak nám situácia s COVIDOM 19 dovolí tak chceme plynulo pokračovať  v partnerskej spolupráci škôl krajín V4, týždňoch kuchýň, festivale FOURFEST, možno by sme aj chceli zorganizovať hudobný festival.

   Modernizácia vyučovania je niečo, čo by malo byť prioritou vždy. Dôležité bude uvedenie elektronických triednych kníh do života,  určité zautomatizovanie tejto činnosti,  tiež chceme    moderne upravovať predmety pre vyučovanie. Dôležité tu bude, aby to bolo správne dávkované, aby to bol prostriedok nie cieľ procesu. Prirodzenými  líderkami v tejto oblasti budú zástupkyne.

   Určite by sme mohli pokračovať vo vymenúvaní ďalších priorít či cieľov, v zmysle plánu práce, vnútorných smerníc.

   Všetko by to malo viesť smerom ku žiakom. Aby boli viac zžití s prácou školy, iniciatívnejší, viac sa s našou  značkou stotožnili. V tomto smere majú nezastupiteľné miesto triedni profesori a triednická práca. Výchovný rozmer našej práce to je tiež skutočná priorita.

   Určte bude potrebné vyhrnúť si rukávy, otvoriť srdcia, budovať vzťahy na všetkých úrovniach. Tradícia našej školy – 75 ročného subjektu nás k tomu zaväzuje.

Úspešný školský rok!

PaedDr. Jaroslav Bagačka

Riaditeľ školy