PF 2018

obr2   Väčšina novoročných príhovorov obsahuje určitý pátos. Je to určité rozhranie, osobitá situácia. Ja sa pokúsim namiesto spomínaného pátosu či slávnostnosti, pozrieť sa skôr na realitu a možnosti riešení, plánov, ambícií do najbližšieho roka.

Hneď úvodom treba povedať, že určite bude náročný, ťažký. O mnohých rokoch sa hovorí, že sú prelomové, niekedy sa tým aj nadsadzuje. U nás tento rok možno nebude prelomový, ale určite bude dôležitý.

Najvyššia – republiková úroveň je pre nás akosi vzdialená (nielen vzdialenosťou v km), regionálna- vuckárska nás však už naozaj zaujíma. Sme s ňou bytostne prepojení, sme na nej závislí. Z realistického a pragmatického pohľadu pôjde najmä o získanie finančných prostriedkov na rekonštrukciu objektov, na modernizáciu vyučovacieho procesu. Z hodnotového pohľadu pôjde o stanovenie priorít zriaďovateľa, o nasmerovanie záujmu na perspektívne školy, na riešenie špecifík tohto okresu s obrovskými sociálnymi otrasmi. Tiež pôjde o metodické, koncepčné otázky, o postavenie nášho festivalu FOURFEST v hierarchii aktivít VUC-ky. Keď spomíname rekonštrukcie objektov, tak to bude Čierny orol a minimálne výmena okien na budove školy. Pripravených máme ešte 6-8 ďalších akcií, samozrejme sme realisti a keď nám 2-3 výjdu, tak to bude skvelé. Keď hovoríme o komunikácii s ostatným „svetom“, tak je určite potrebné prehĺbiť spoluprácu s mestom, komorami, stavovskými organizáciami.

obr1   Smerom dovnútra bude potrebné pripraviť a realizovať optimalizáciu a racionalizáciu fungovania nášho subjektu. Niektoré kroky budú možno aj bolestivé, ale budú nevyhnutné. S týmto procesom súvisí otázka zvýšenia záujmu o našu školu, obzvlášť o niektoré odbory, ktoré nevieme otvárať pravidelne. V praktickom vyučovaní budeme posilňovať prax u súkromných firiem a duálne vyučovanie (najmä v gastroodboroch). S optimalizáciou bude súvisieť i zefektívnenie riadenia a vyučovanie niektorých predmetov v malých učebných skupinách. No a samozrejme – prioritou musí zostať práca so žiakmi. To nie je fráza, to je volanie doby. Slušnej doby, slušnej výchovy, nie volanie divočiny. Kľúčové témy v tejto oblasti sú dochádzka žiakov, kvalita ich praktickej prípravy, výchova k pozitívnym hodnotám. Na a samozrejme práca záujmových útvarov, triednická práca, mimoškolské aktivity ( aj keď tie nemôžu byť absolútnou prioritou). Viem, že dnešní žiaci žijú v ťažkej dobe, že žijú v rozpadnutých rodinách, že je takmer nemožné podnietiť ich k tvorivej aktivite. Aj tak však máme byť optimistami. Ak tento príspevok čítajú aj niektorí žiaci a rodičia, chcem ich vyzvať k väčšej aktivite, k chutí do života, k optimizmu, k zodpovednejšej príprave na vyučovanie. O dochádzke ani nehovoriac. Aj keď v každej  škole je najdôležitejšie vyučovanie, i mimoškolské aktivity dotvárajú jej obraz. A náš obraz je v tomto smere zaujímavý a kvalitný. Nejde len o festival FOURFEST, ale budú tu aj týždne kuchýň ( o chvíľu nás čaká mexická, a ázijská i maďarská), je tu pomaly už historický turnaj zamestnancov- tento rok bude jeho 25 ročník, sú tu stáže, je potrebné rozvinúť aktivity s kaderníčkami a kozmetičkami, chystá sa ešte jeden festival, možno i večierok pre žiakov. Myslím si, že škola takéhoto typu musí mať i takéto aktivity a ambície. Je dobré, že si ich niektorí aj všimnú – napr. zväz kuchárov a cukrárov. Ocenenia, ktoré sme dostali, sú dôkazom, ako vysoko sme v rebríčku týchto aktivít…

obr3   Osobitnou kapitolou je naša spolupráca s partnerskými školami krajín V 4. Jej ovocím je viacero stáží v rámci ERASMU, individuálne stáže, reprezentatívne podujatia v rámci národných kuchýň, súťaže – naposledy kaderníčiek v Poľsku. Treba v tejto spolupráci pokračovať a priateľsky tlačiť našich partnerov do nových aktivít v prospech žiakov a zamestnancov. V každom modernom subjekte je akýmsi lakmusovým papierikom smerom ku kvalite zmysluplné fungovanie samosprávnych orgánov. Popri rade školy je to hlavne žiacka rada a združenie rodičov. Vždy, keď sa podarí žiakov podnietiť k niečomu – napr. KABU, alebo predvianočné stretnutie- tak sa to vydarí. U rodičov badáme  určitú pasivitu, ktorá však úzko súvisí s vysťahovalectvom a rozpadom rodín. Tento stav je vskutku alarmujúci.

Nech je tak či onak, podstata našej práce sa koná v triedach a pracoviskách so žiakmi. Nemôžeme sa vyhovárať či hľadať vysvetlenie na množstvo problémov. Tie  problémy totiž môžu potlačiť množstvo výziev. Pri samotnom vyučovaní  sa stretávame s akousi polemikou medzi humanistickým a direktívnym poňatím, ktoré môžu úzko súvisieť so stupňom náročnosti k žiakom i s množstvom subjektívnych súvislostí-najmä vo vzťahoch. Opatrní tiež treba byť v problematike rasizmu či xenofóbie, či v ďalších etických otázkach.

V pondelok 8. januára prídu žiaci do školy a do prevádzok. Snívalo sa mi, že sa navzájom chytili za ruky a do svojho kruhu zobrali svojich pedagógov. A pritom im na deň učiteľov odovzdali čerstvé kvety. A po dvadsiatich rokoch sa stretli a spomínali. Na svoju školu ako úspešní ľudia vo svojich odboroch.

 

Úspešný rok 2018 !

 

PaedDr. Jaroslav Bagačka

riaditeľ