Ako rok plný najrôznejších výziev by sa dal označiť pred pár dňami začatý školský rok.
Navonok, najmä širšia verejnosť, vníma naše aktivity pri rekonštrukcii objektov ( výmera okien, zateplenie, rekonštrukcia kuchyne a jedálne v Junior Komplexe, rekonštrukcia kotolne a pod.) Sú to určite dôležité, významné práce, aktivity, ktoré prebiehajú pod dohľadom nášho zriaďovateľa –Banskobystrického samosprávneho kraja. Pre praktické vyučovanie v stavebných odboroch majú slúžiť rekonštruované dielne na Železničnej ulici, tentoraz z príspevku v rámci akčného plánu rozvoja nášho okresu.
Čo je pre nás však oveľa dôležitejšie, to sú výzvy smerom dovnútra. Dali by sa charakterizovať ako snahy o skvalitnenie výchovno- vzdelávacieho procesu, o kvalitnejší výstup našich žiakov, aby boli z nich zruční odborníci, ktorí majú rozhľad v živote a aby to boli slušní ľudia. Toto sú tie priority kvôli ktorým sme tu. Aby tiež títo mladí ľudia ostávali pracovať vo svojom odbore, aby neopúšťali náš región, aby z nich neboli podradní robotníci kdesi v zahraničí. Z tohto uhla pohľadu ani nie sú tak potrebné krásne budovy, vysoké tržby, či prezentácie. Z tohto uhlu pohľadu je dôležité vyhrnúť si rukávy, systematicky pracovať. Skvalitniť vyučovací proces, triednickú prácu i mimo vyučovacie aktivity. Vytvoriť na škole rodinné prostredie, kde sa budú všetci cítiť dobre a nebudú utekať do domácich príbytkov. Pestovať tiež značku SOŠOS, identitu, identifikovať sa so školou. Byť iní ako ostatní.
Z tohto uhla pohľadu bude potrebné zviditeľňovať sa v náborových aktivitách, zmysluplných projektoch, krúžkoch.
Tiež bude potrebné reagovať na potreby trhu práce možným otvorením nových odborov, viac spolupracovať so zväzmi, komorami. Pozitívnym príkladom je tu naša spolupráca sa Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov, ktorá prináša množstvo chutných plodov.
Naša škola síce nepatrí medzi školy direktívneho typu, vodcovských princípov, či nejakého konzervativizmu. Avšak musí určite zvýšiť náročnosť. Zvýšiť náročnosť pri maturitách, praktickej časti záverečnej skúšky. Takisto zlepšiť dochádzku, prijať i určité represívne opatrenia. Nemôže nám byť ľahostajný predčasný odchod žiakov z vyučovania, či ich vylúčenie z prázdninovej praxe vo firme.
Viem, že všetky reštriktívne a represívne opatrenia sa dostávajú do stretu s tlakom EÚ, ktorý sa naplno prejavuje v POP-ke.
Či je tak či onak, čaká nás zaujímavý školský rok. Ak si priznáme zlyhania z minulosti, ak budeme sebakritickí, stanovíme si smelé ciele a úlohy, budeme dobre spolupracovať na rôznych úrovniach, dáme zo seba maximum, tak máme šancu.
Posuňme našu školu popredu priatelia-vyučujúci, MOV, nepedagogickí zamestnanci, rodičia, rôzne orgány. A najmä žiaci. Zajtra totiž môže byť neskoro.
PaedDr. Jaroslav Bagačka
riaditeľ