Striedanie sa roka s rokom je v ľudskej spoločnosti už dlhodobé, stále sa opakujúce, mohlo by sa zdať, že priam nudné. Napriek tomu však je stále plné očakávaní, túžob, prianí a niekde i bujarých osláv a odviazanosti.
Pre nás, v našom subjekte, v našej milej škole je i toto striedanie rokov dôležité. Aj my sme tu zvedaví, plní očakávaní, túžob. Aj nás, našich žiakov i zamestnancov, celej rodiny SOŠOS sa tieto chvíle, okamihy dotýkajú. Ak má byť dávanie predsavzatí, plánov zároveň aj akýmsi krôčikom vpred, tak to má celé význam.
Čo by sme teda radi dosiahli? Kde by sme mohli pokročiť?
Rozhodne je to skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu vo všetkých smeroch, ohľadoch. Azda najviac skvalitnenie odbornej a praktickej zložky procesu. Mali by sme minimalizovať, ak nie odstrániť neschopnosť niektorých našich absolventov v praktických zručnostiach odboru. Azda najviac sa to dotýka kľúčového odboru kuchár, kde rozhodne musia majstri OV so žiakmi pracovať pravidelne, kvalitne, podľa možností aj bez tlaku, ktorý je v reštauračnej prevádzke (rýchle varenie, obavy z nekvality, nervozita). Tu bude potrebné časť praktického vyučovania realizovať v učebniach technológie prípravy pokrmov, kde budú mať žiaci priestor k samostatnosti a tvorivosti. Ak sa i v niektorých ďalších odboroch ukazuje, že lepšia prax by bola priamo v teréne u firiem, tak v týchto prípadoch treba k tomu od septembra pristúpiť. Na teoretickom vyučovaní by sa mali stále viac ukazovať schopnosti modernejšieho vyučovania s využitím materiálov, textov, literatúry, IKT a vedomostí z pedagogických projektov. Tiež je potrebné pokračovať v nastúpenej ceste „ otvárania okien do Európy“ cestou kvalitnej zahraničnej praxe. Doterajšie poznatky v tomto smere sú potešujúce. Rezervy tiež vidím v systematickosti a kvalite triednickej práce. Táto je kľúčom k zvýrazneniu kvality výchovného pôsobenia. Trieda s triednym je vlastne veľká rodina. Ovocie z dobrej práce s triedou je sladké a dáva našej práci nezriedka zmysel.
Možno okrajovo, ale v praxi veľmi zmysluplne pôsobí na vyučovací proces organizovanie našich podujatí, ktoré prekračujú školský a regionálny rozmer a sú reklamou celého odborného školstva. Okrem týždňov kuchýň, medzinárodnej spolupráce, koncertov, športových zápolení je to hlavne podujatie FOURFEST. Chráňme si ho, zveľaďujme, podporujme a užívajme.
V celom tom pedagogickom snažení, v ťažkých podmienkach, zlej atmosfére v školstve, nesmieme zabúdať na jedno. Že máme zodpovednosť za mladých ľudí, že musíme naše snaženie orientovať na nich. Aj preto sme pristúpili k odmeňovaniu žiakov za produktívnu prácu na praktickom vyučovaní, aj preto budeme využívať ďalšiu motiváciu. Lepší ťah na bránku, výraznejšie smerovanie k hodnotám je však potrebné aj u Vás milí žiaci a študenti. Od lepšej dochádzky (tá na praxi sa výrazne zlepšila), cez tvorivú aktivitu na vyučovaní, až po kvalitu odborných zručností. Iniciatívy, nápady by mali viac ako doteraz vychádzať od Vás, tak, aby vyjadrovali Vaše zmýšľanie a potreby. Vytvoríme pre Vás najlepšie možné podmienky (v rámci možností) avšak veľa bude závisieť od Vás. Ako tomu býva v rodinách, nech je tomu i v rodine SOŠOS.
V novom kalendárnom roku nás tiež čaká, veríme, že rozsiahla práca na rekonštrukciách a opravách objektov, oslavy 70. výročia školy, ktorá je základom, pilierom najmä učňovského školstva Gemera- Malohontu. Čakajú nás tiež maturity, záverečné skúšky, prijímačky, boj o žiakov, ktorý začína byť niekedy veľmi agresívny. Čaká nás tiež množstvo úloh od zriaďovateľa, množstvo kontrol z rôznych orgánov, budeme opäť zabezpečovať množstvo služieb pre verejnosť. Chceme tiež ihrisko, novú prevádzku atď.
Dobre sa však darí, vážení priatelia, napĺňať aj tie najsmelšie plány len v dobrej rodine, kde fungujú vzťahy, princípy, skutočné hodnoty. Len pri týchto naplnených východiskách môžeme byť úspešní. nepodľahnime preto blbej nálade, pasivite, medziľudskej zvlčilosti. Veď máme na čo nadviazať, aj čím sa pochváliť.
Prajem všetkých žiakom profesorom, majstrom OV, zamestnancom a priateľom školy úspešný rok 2016, plný zdravia pohody a triezveho optimizmu.
PaedDr. Jaroslav Bagačka
riaditeľ