Míľniky projektu | Týkajúci sa aktivity |
Príprava výstavby Klimatickej záhrady | Aktivita1 |
Budovanie Klimatickej záhrady | Aktivita1 |
Príprava na stavbu kompostérov | Aktivita1 |
Výstavba kompostérov | Aktivita1 |
Úprava učebných osnov | Aktivita2 |
Príprava propagačného materiálu a jeho distribúcia | Aktivita6 |
Vytvorenie podstránky projektu | Aktivita 6 |
Príprava a organizácia úvodnej konferencie | Aktivita 5 |
Výroba vzdelávacích materiálov | Aktivita 3 |
Informačné akcie v materských, základných a stredných školách | Aktivita 6 |
Workshopy v Centre voľného času, na našej škole | Aktivita 6 |
Písanie správ a vyhotovovanie fotodokumentácie | Aktivita 3 |
Privítanie verejnosti a iných škôl z nášho mesta pri vzdelávaní v Klimatickej záhrade | Aktivita 4 |
Starostlivosť o Klimatickú záhradu | Aktivita 5 |
Vyučovanie v klimatickej záhrade | Aktivita 4 |
Používanie produktov z vyvýšených záhonov a znižovanie odpadu | Aktivita 7 |
Aktualizácia podstránky (vzdelávacie materiály, videá, správy) | Aktivita 6 |
Príprava a organizácia záverečnej konferencie | Aktivita 6 |
Privítanie nášho bilaterálneho partnera a jeho študentov v Klimatickej záhrade, výmena skúseností, materiálov | Aktivita 8 |
Aktivita 5 – príprava a organizácia úvodnej konferencie
Otváracia konferencia projektu Klimatická záhrada financovaného z nórskych grantov
Projekt Klimatická záhrada financovaný z nórskych grantov, ktorý získala Stredná odborná škola obchodu a služieb v Rimavskej Sobote bol oficiálne otvorený.
Stalo sa tak dňa 12. mája 2021, keď sa v dopoludňajších hodinách na Strednej odbornej škole obchodu a služieb konala otváracia konferencia projektu. Konferencie sa zúčastnilo 17 pozvaných hostí: riaditeľ odboru školstva BBSK Ing. Miroslav Martiš, zástupcova partnerov ZŠ Dobšinského v Rimavskej Sobote Ing. Erika Demková a Centra voľného času Relax PaedDr. Dana Spišáková. Na konferencii sme privítali zástupcov materských, základných a stredných škôl v meste Rimavská Sobota.
Po dlhom období online konferencií sa podujatie uskutočnilo prezenčnou formou, pri dodržaní všetkých protiepidemiologických opatrení. 12.5.2021, na Strednej odbornej škole obchodu a služieb na Športovej ulici v Rimavskej Sobote o 10.00 hodine bol teda projekt „Klimatická záhrada“ zameraný na zvyšovanie povedomia o zmierňovaní a prispôsobovaní sa zmene klímy vo výchovno – vzdelávacom procese “ (ACC03P12) oficiálne zahájený. Projekt sa realizuje v rámci programu „Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy“ (SK-Klíma) a je spolufinancovaný z Nórskeho finančného mechanizmu 2014 – 2021 a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Cieľom otváracej konferencie bolo poskytnúť informácie o projekte, jeho cieľoch, očakávaných výsledkoch a výstupoch. Na úvod konferencie sa k prítomným prihovoril riaditeľ školy PaedDr. Jaroslav Bagačka, ktorý všetkých privítal a vyjadril poďakovanie všetkým podieľajúcim sa na projekte. Konferencia pokračovala prezentáciou Ing. Veroniky Rízovej z Chránenej krajinnej oblasti Cerová vrchovina, Centra štátnej ochrany prírody. Ing Rízová sa z pohľadu odborníka venovala téme klimatických zmien a možnostiam ich zmierňovania, pričom poukázala na význam a prínos projektu. Projekt, jeho partnerov, míľniky, fázy a jednotlivé aktivity týkajúce sa zvyšovania povedomia o zmierňovaní a prispôsobovaní sa zmenám klímy predstavila manažérka projektu Ing. Monika Brezovická.
Nasledovala diskusia, ktorá sa niesla v príjemnej atmosfére, malé občerstvenie pre pozvaných hostí a prehliadka areálu školy v mieste vybudovania klimatickej záhrady.
Hostia odišli obohatení o nové podnety ako aj odborné informácie.
Mgr. A.Pintová
Zmiernovanie dopadov klimatickych zmien
Norway+Grants Climatic Garden ACC03P12 – sjl
Aktivita 5
V rámci aktivity č. 5 Publicita bol v regionálnom periodiku zverejnený článok o Klimatickej záhrade z nórskych grantov, kde sme podrobne informovali verejnosť o projekte ako aj o pripravovanej otváracej konferencii. Tento článok si môžete prečítať vo 8 vydaní regionálnych novín Gemerských zvestí na strane 5 na tomto linku Gemerské zvesti (rimavskasobota.sk)
Aktivita 6 – propagácia
Dňa 27.5.2021 sme odprezentovali projekt Klimatická záhrada na 0bchodnej akadémii v Rimavskej Sobote pre žiakov druhého ročníka. Na stretnutí žiaci so záujmom počúvali, čo všetko bude realizované v rámci projektu. Pod vedením Ing. Ingridy Raisovej sme si naplánovali ďalšiu spoluprácu v oblasti edukácie žiakov zameranú na prispôsobovanie a zmierňovanie zmien klímy.
Propagačné aktivity – Informačné podujatie Programu SK-Klíma
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky, ako Správca programu „Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy (SK-Klíma)“, zorganizovalo informačné podujatie Programu Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy (SK-Klíma), ktoré sa uskutočnilo v online forme cez MSTeams dňa 8. decembra 2021.
Cieľom podujatia bolo nielen predstavenie Programu SK-Klíma, ale aj prezentácia vybraných realizovaných projektov. Podujatie bolo určené primárne pre subjekty zapojené do prípravy a implementácie Programu SK-Klíma vrátane inštitúcií Programových partnerov Donorov, ktorými sú Nórske riaditeľstvo pre vodné zdroje a energetiku, Nórska agentúra životného prostredia a Riaditeľstvo pre civilnú ochranu a núdzové plánovanie a prijímateľov.
Na podujatí bolo odprezentovaných mnoho zaujímavých informácií z oblasti zmierňovania a prispôsobovania sa zmene klímy odborníkmi. Podujatie otvoril Ing. Denis Knotka, riaditeľ Odboru kontroly projektov technickej pomoci a programov nadnárodnej spolupráce. V rámci úvodného slova zaželali úspech implementácii jednotlivých projektov Michal Kiča, štátny tajomník Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky a veľvyslanec Nórskeho kráľovstva v Bratislave J. E. Terje Theodor Nervik. Aspektom bilaterálnej spolupráce v Programe SK-Klíma sa venoval Bjørn Aulie, programový manažér, zástupca Programových partnerov Donorov, z Nórskeho riaditeľstva pre vodné zdroje a energetiku. Na problematiku Grantov EHP a Nórska na Slovensku zameral Boris Striženec z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.
Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy na Slovensku v rámci Národného akčného plánu pre implementáciu Stratégie adaptácie SR na zmenu klímy v oblasti adaptácie v mestských územiach odprezentoval Jozef Škultéty z Ministerstva životného prostredia SR. Úlohu miestnej samosprávy v oblasti zmierňovania zmeny klímy popísal Milan Zvara z Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky. Po diskusii teoretický rámec programu SK-Klíma zhrnul Denis Knotka z Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, následne sme sa venovali prezentácii realizovaných projektov z praxe, pokrok v implementácii projektov nám zosumarizovali vybrané mestá a školy:
- MITADAPT: Nízkouhlíková Bratislava-Karlova Ves odolná voči zmene klímy – adaptačné a mitigačné opatrenia (Mestská časť Bratislava-Karlova Ves, Martina Maderová, koordinátorka projektu)
- Mesto Košice reaguje na zmenu klímy – spoločne dosiahneme viac (ClimaUrbanKosice)
- Snina – mesto pripravené na klimatickú zmenu
- Myslíme a učíme ekologicky (Spojená škola Detva)
- Klimatická záhrada (Stredná odborná škola obchodu a služieb Rimavská Sobota)
- Chceme rásť zdravo (Spojená škola internátna Považská Bystrica)
- Dajme budúcim generáciám šancu pre nový život (Stredná odborná škola Tisovec)
K prezentácii pokroku v oblasti impementácie projektu Klimatická záhrada v podaní projektovej manažérky Moniky Brezovickej sa pripojil aj náš bilaterálny partner z Nórska Arve Skjellanger zo školy Radøy ungdomsskule, Alver kommune, Nórsko, ktorý pútavou formou vysvetlil čo všetko sa v Nórsku v tejto oblasti neustále vylepšuje a ako vedie svojich žiakov k pozitívnemu vzťahu k danej oblasti, tiež zdôraznil aj dôležitosť vzájomnej spolupráce. Tieto prezentácie si môžete pozrieť tu.
Bližšie informácie u podujatí si môžete prečítať na stránke Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky: https://www.minzp.sk/eea/aktuality/prve-informacne-podujatie-programu-sk-klima.html
Ing. Brezovická
Climate change and education in an oil based – finished
Klimatická záhrada ACC03P12 Norske granty informačné podujatie(1) pdf
Informačné podujatia v Klimatickej záhrade
V mesiaci jún 2022 sa v Strednej odbornej škole obchodu a služieb v Klimatickej záhrade uskutočnili informačné podujatia pre žiakov rimavskosobotských základných škôl. Počas hodín biológie a prírodovedy k nám zavítali žiaci Evanjelickej základnej školy Zlatice Oravcovej a ZŠ Pavla Dobšinského.Z Evanjelickej základnej školy Zlatice Oravcovej v sprievode pána učiteľa Dedinského prišli žiaci 5. 6. a 8. ročníka. Zo ZŠ Dobšinského v sprievode pani riaditeľky Eriky Demkovej prišli žiaci dvoch tried. Navštívili nás aj žiaci s triedou pani učiteľky Keľovej.
Informačné podujatia sa niesli v príjemnej atmosfére a živej diskusii. Pani Brezovická, manažérka projektu najprv skupinu informovala o vzniku a financovaní projektu z nórskeho finančného mechanizmu o jeho cieľoch, míľnikoch a aktivitách.
Následne sa skupinám venovala pani lektorka Pintová, oboznámila ich s kompostovaním, ekosystémom jazierka s jeho flórou a faunou, významom výsadby pôdopokryvných rastlín a výsadbou rastlin vo vyvýšených záhonoch. Odtiaľ si žiaci s chuťou odtrhli jahodu, ochutnali jedlú kvetinu Kapucínku väčšiu, privoňali k Mäte, Medovke a Dúške materinej v bylinkovej záhradke. Aj hrášok už lákal na odtrhnutie. Záujem žiakov vzbudil aj hmyzí domček a meditačná záhrada, kde sme sa v tieni pod mohutnou vŕbou usadili a porozprávali o ekologickom a estetickom prínose klimatickej záhrady a spôsoboch zmierňovania a prispôsobovania sa zmenám klímy.
Spomenuli sme cyklus vody v prírode a ako ju záhradné jazierko pomáha zachovávať a udržiavať v kolobehu, o biodiverzite a nových druhoch živočíchov, ktoré maličký vodný ekosystém jazierka prilákal a obohatil náš školský priestor o druhy, ktoré sme na ňom predtým nemohli vidieť. Žiaci si tiež mali zapamätať, čo videli v kompostéroch a hravým spôsobom sme vysvetlili, čo do kompostéra patrí a čo tam dať nesmieme. S radosťou a zvedavosťou sa napokon stretol pocitový chodníček, po ktorom si niektorí žiaci vyskúšali chôdzu naboso a skonštatovali, že to bol celkom príjemný zážitok.
Žiaci prejavovali živý záujem, pýtali sa na mnohé veci a mali v niektorých prípadoch skutočne výborné vedomosti o prírode. Veríme, že odchádzali obohatení o zážitkovú a netradičnú hodinu biológie.
Leták Klimatická záhrada ACC03P12
Študenti pod vedením Mgr. Pintovej na vytvorili mapu Klimatickej záhrady. a informačné panely v Ačkových stojanoch, ktoré sa pravidelne aktualizujú. V rámci tejto aktivity bol vytvorený informačný buletin. Prostriedky plánované na mapu Klimatickej záhrady sme využili na topovanie článku na stránke www.vobraze.sk, ktorá plní funkciu regionálnych online novín, aby sme informovali verejnosť o Klimatickej záhrade a jej účele.
Aktivita 8
Dňa 1.6.2021 sme mali v rámci rozvoja bilaterálnej spolupráce so zahraničným partnerom online stretnutie Climatic Garden – Klimatická záhrada so žiakmi z nórskej školy Radøy ungdomsskule, Alver kommune, Norway pod vedením učiteľa Arveho Skjellangera. Na úvod stretnutia nám nórsky partner odprezentoval svoje mesto a školu.
Poukázal na to, čo všetko Nórsko robí pre zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy.
Žiačka z nórskej školy nám vysvetlila konštrukciu hydroponickej veže, ktorú žiaci sami skonštruovali a vysadili do nej šalát a bylinky a pozorovali rýchlosť rastu týchto rastlín v tejto veži a porovnávali to s klasickou výsadbou v zemi. Táto žiačka sa podujala starať sa o takúto vežu a pozorovať ju aj doma.
Neskôr naša žiačka Kristína Balážová predstavila žiakom nórskej školy našu školu, nasledovala prezentácia vychádzky do Mestskej záhrady z príležitosti dňa biodiverzity, ktorú odprezentovali žiaci I. H Nikol Jóžová a Tomáš Darnady. Žiaci porozprávali ako so zamestnancami z CHKO Cerová vrchovina venovali pozorovaniu rôznych druhov vtákov. Mgr. Anna Pintová povedala žiakom nórskeho partnera o činnosti krúžku Zmierňovanie a prispôsobovanie sa klimatickým zmenám v praxi. Na záver projektová manažérka poskytla žiakom informácie o projekte Klimatická záhrada. Online stretnutie sprevádzala veľmi príjemná atmosféra, zapojili sa aj žiačky I. K triedy, ktoré sa dozvedeli tiež cenné informácie o problematike klimatických zmien a mali možnosť nadviazať kontakt so žiakmi z Nórska.
Návšteva nášho bilaterálneho partnera
S potešením sme dňa 12.8.2022 privítali v Klimatickej záhrade zástupcu nórskeho partnera z nórskej školy Radøy ungdomsskule, Alver kommune, Norway Arveho Skjellangera.
Spoločne sme si prezreli opatrenia, ktoré boli vybudované na zmiernenie a prispôsobovanie sa zmenám klímy a využili sme dobré počasie na debatu a výmenu vzájomných skúsenosti počas pobytu v exteriérovej učebni. Arve nám navrhol nové pokusy, ktoré môžeme so žiakmi realizovať a podrobne nám vysvetlil, ako by sme ešte mohli dobudovať nádoby na zadržiavanie dažďovej vody, či ako sa venovať meraniam teploty na rôznych povrchoch počas rôznych období v roku. Ďalej sme hovorili, čo nás ešte čaká a na čo sa tešíme, že so žiakmi budeme ďalej pokračovať vo workshopoch zameraných na pozorovanie zloženia vody z jazierka ako aj pozorovania vplyvu sucha na jednotlivé druhy rastlín. Výsledky týchto workshopov budeme zdieľať spoločne online.
Rozoberali sme sa aj zistenia, ktoré Arve so svojimi študentami popisovali po príchode z exkurzie v Mostade. V neposlednom rade sme hovorili aj o ďalších pokusoch v pestovaní v hydroponických vežiach, ktoré čakajú nórskych študentov v tomto školskom roku. Arve nám tiež ukázal ako pracuje so svojimi študentami a napájajú solárne panely, skúmajú ich spôsob fungovania a možnosti použitia.
Arve sa zaujímal aj o ďalšie súvisiace aktivity ako je výmena výchovno-vzdelávacích materiálov a informačné aktivity, ktoré sme už začali realizovať a pokračujeme v tom. Sme radi, že môžeme skonštatovať zvýšený záujem o informačné aktivity v Klimatickej záhrade ako aj o workshopy, ktoré budeme naďalej realizovať.
Aj keď sa aktivita 8 Upevnenie bilaterálneho partnerstva s donorským partnerom projektu na začiatku implementácie projektu zdala ťažko realizovateľná v osobnej forme z dôvodu pandémie sme stretnutia realizovali len online, o to radšej sme, že sa nám podarilo aj osobne stretnúť. Možno nabudúce aj so skupinou študentov z nórskej školy.
Míľnik 19 Privítanie nášho bilaterálneho partnera a jeho študentov v Klimatickej záhrade, výmena skúseností, materiálov sme tak veľmi radi splnili aj formou tohto veľmi príjemného osobného stretnutia. Tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.
Výchovno – vzdelávací materiál – deň biodiverzity
Aktivita 1 – príprava výstavby Klimatickej záhrady
Prvé práce v exteriéri na príprave výstavby Klimatickej záhrady sme zahájili
30.6.2021 – deň, keď z každej triedy a školy znejú slávnostné príhovory a bilancovania školského roka sme so študentami stavebných odborov oslávili prácou.
V rámci prvého míľnika projektu – Príprava výstavby Klimatickej záhrady, ktorý sme pre karanténu študentov nemohli realizovať v máji sme sa so študentami dali do práce aj teórie. Vysvetlili sme žiakom, čo všetko bude súčasťou Klimatickej záhrady za začali sme prvé prípravné výkopové práce. Realizácie tohto míľnika sa zúčastnili žiaci odboru murár pod vedením Mgr. Viktora Chlpoša a Ing. Moniky Brezovickej.
Žiaci výdatne pomáhali, najviac to od ruky išlo Stanislavovi Boľfovi a Slavomírovi Gembickému z II. C, ktorým patrí vďaka, a už sa tešia na vyučovanie v exteriéri – v Klimatickej záhrade. Študenti prisľúbili, že v prípade potreby sú ochotní znovu podať pomocnú ruku aj v ďalších etapách realizácie prác v exteriéri. Všetci sa tešíme na ďalšiu úspešnú implementáciu projektu Klimatická záhrada.
Pokračovanie implementácie aktivity 1: Míľniky 2 Budovanie Klimatickej záhrady a míľnik 3 Príprava na stavbu kompostérov boli realizované spoločnosťou DRYADA garden, s.r.o., ako zhotoviteľom stavby „Vybudovanie klimatickej záhrady pri Strednej odbornej škole obchodu a služieb RS“ v Rimavskej Sobote, začalo sa s realizáciou dňa 16.12.2021. Ako prvé bolo potrebné vytýčiť a pripraviť priestor pre budúcu meditačnú a bylinkovú záhradu. Následne bol zrealizovaný náučný chodník, ktorého podklad je tvorený geotextíliou, na ktorú bol navrstvený a následne spevnený štrk. Vrchná vrstva chodníka je z mlatu z kameniva 0/4 a doplnená nášľapným kameňom z andezitu. Na vybudovanie obruby chodníka bola použitá plná pálená tehla. Ďalej bola vybudovaná aj relaxačná záhrada. Podkladová vrstva je opäť tvorená geotextíliou, na ktorú bol navrstvený štrk a následne bolo toto štrkové lôžko spevnené. Vrchná vrstva je vysypaná štiepkou a ohraničená drevenými klátmi. Na obrubu bola opäť použitá plná pálená tehla. Zároveň bola zrealizovaná aj plocha pri kompostovisku. Na pripravenú plochu bola položená geotextília, na ktorú bolo navrstvené a spevnené kamenivo. Vrchná vrstva je tiež vysypaná štiepkou. Okrem toho bol zhotovený aj výkop pre jazierko. Ďalšie práce pokračujú v druhej etape od 14.2.2022.
Druhá fáza Vybudovania klimatickej záhrady prebiehala od 7.3.2022 do 20.4.2022. Bolo to s miernym oneskorením od plánovaného termínu pokračovania prác z dôvodu nepriaznivého počasia. V druhej fáze bolo realizované podložie jazierka a výsadba vodných rastlín v ňom, tiež technológia, ktorá napomáha cirkulácii vody v jazierku a filtrácii vody i potrebná elektroinštalácia. Okrem obehového čerpadla bolo inštalované aj závlahové čerpadlo, ktoré vodu z jazierka pochádzajúcu z dažďovej vody zo strechy vháňa do samozavlažovania. Súčasťou samozavlažovacieho systému je aj prístroj na automatickú závlahu a čidlo na meranie zrážok, ktoré samozavlažovanie regulujú podľa aktuálneho počasia a potreby.
V rámci tejto fázy prebehlo aj osadenie kompostérov a zvýšených záhradných záhonov. Súčasťou Klimatickej záhrady je aj sedenie pod stromom, ktoré slúži ako vonkajšia učebňa. V priestore Klimatickej záhrady zhotoviteľ vysadil stromy Prunus surrulata – Sakura rôzne druhy pôdopokryvných trvaliek do záhonov a kríkoy. Zároveň bola vytvorená aj bylinková záhrada. Zhotoviteľ diela bol veľmi ústretový a zapojil žiakov aj do výsadby a tak už v rámci vybudovania Klimatickej záhrady prebiehal edukačný proces od jej začiatku počas prvých prípravných prác až po výsadbu. Následne bol dokončený aj pocitový chodník a prebehli finálne terénne úpravy a výsev trávy. Priestor tak bol 20.4.2022 pripravený na príchod prvých študentov do Klimatickej záhrady, ktorí sa pod vedením svojich pedagógov začali vzdelávať v nej, venovať sa výsadbe a úpravám a tiež udržiavať ju. Žiaci sa podieľali aj na dohotovovaní niektorých komponentov Klimatickej záhrady ako napríklad pocitový chodníček a hmyzí domček, kde mohli uplatniť spoju kreativitu a pripraviť tak nové obydlia pre hmyz.
Po ukončení Výstavby Klimatickej záhrady teda vznikol ekopedagogický areál Klimatická záhrada, ktorý zahŕňa:
- vyvýšené samozavlažovacie záhony,
- bylinkovú záhradu,
- domček pre hmyz,
- meditačnú záhradu,
- pocitový chodník
- kompostéry,
- a dažďové jazierko.
Tieto slúžia na edukáciu žiakov nielen našej školy, ale aj základných a stredných škôl v okolí v oblasti zmierňovania a prispôsobovania sa zmenám klímy. Okrem edukačnej funkcie plnia aj funkciu ekologickú a v neposlednom rade estetickú.
Aktivita 2 – Úprava učebných osnov
Aktualizované učebné osnovy na predmet TUZ
Učebné osnovy krúžok_ZeDeKa 2022 až 2023
Učebné osnovy TUZ 2022 až 2023
Vyučovanie predmetu Trvale udržateľný život v praxi (TUZ)
Predmet TUZ sa vyučuje na škole v prvých ročníkoch študijných aj učebných odborov. V tomto školskom roku sme tematický výchovno- vyučovací plán predmetu pozmenili pre potreby projektu Klimatická záhrada, ktorý na našej škole prebieha. Jedná sa najmä o témy súvisiace s praktickou realizáciou projektu ( nakladanie s odpadmi, význam dažďového jazierka atď) a jeho zameraním na zmierňovanie klimatických zmien v praxi (význam vody v prírode, mokraďové ekosystémy, boj proti suchu, recyklácia a upcyclovanie atď)
Už v minulom školskom roku sme v rámci vyučovania TUZ podnikli aj aktivity v prírode, deň biodiverzity a exkurziu zameranú na mokraďový ekosystém.
Pre tento predmet sú vypracované pracovné listy, ktoré poskytujú informácie k danej problematike ako aj úlohy zamerané na problém, praktické úlohy a úlohy zamerané na podnietenie diskusie a formovanie vlastného názoru a postoja.
Súčasná pandemická situácia, ktorá spôsobila dlhšiu dištančnú formu výučby a časté karantény tried aj vyučujúcich, výrazne zužuje možnosti výučby, najmä praktických aktivít. Pracovné listy sú poskytované v prostredí edupage a úlohy prevažne riešené dištančnou formou.
Žiaci sú tak síce obohatení o informácie, no ochudobnení o zážitkovú formu vyučovania a interakciu so spolužiakmi, najmä pri diskusných úlohách.
Veríme, že budúcnosť nám prinesie zlepšenie situácie a v jarnom a skorom letnom období sa znovu rozbehne spolupráca s CHKO Cerová Vrchovina centrom štátnej ochrany prírody a praktické aktivity spojené s budovaním Klimatickej záhrady.
Mgr. A. Pintová
Aktivita 3 – Výroba vzdelávacích materiálov
Výchovno – vzdelávacie materiály k rozšírenému vyučovaniu predmetu TUZ – Trvalo udržateľný život a krúžku „Zmierňujeme dopady klimatických zmien v praxi ZeDeKa“:
- pracovný list 1
- pracovný list 2
- pracovný list 3
- pracovný list 4
- pracovný list 5
- pracovný list 6
- pracovný list 7
- pracovný list 8
- pracovný list 9
- pracovný list 10
- pracovný list 11
- pracovný list 12
- pracovný list 13
- pracovný list 14
- pracovný list 15
Od začiatku trvania projektu bolo vytvorených 15 pracovných listov + pracovný list Biodiverzita a prezentácie Deň Biodiverzity, Mokrade a Klimatická záhrada učiteľkou v škole prijímateľa projektu Mgr. Annou Pintovou, ktorá vyučuje hodiny Trvalo udržateľného života v praxi a vedie krúžok ZeDeKa – Zmierňovanie dopadov klimatických zmien v praxi.
Z organizácie Partnera 2 Základnej školy Pavla Dobšinského v Rimavskej Sobote pracoval na vytvorení výchovno-vzdelávacích materiálov pán učiteľ Mgr. Vojtech Novodomský, ktorý vytvoril veľmi zaujímavé edukačné prezentácie na témy Význam pôdopokryvných rastlín a Vodozádržné opatrenia a pracovné listy k nim.
Všetky materiály sú zverejnené online a sú dostupné pedagógom, žiakom a študentom, ale i širokej verejnosti, ktorí z nich môžu čerpať zaujímavé nové vedomosti a informácie ohľadom zmierňovania a prispôsobovania sa zmene klímy. Jednotlivé opatrenia si názorne môžu prísť pozrieť v praxi a dozvedieť sa ako môžu sami prispieť k zmierneniu dopadov klimatických zmien. Táto aktivita súvisí s míľnikmi Výroba vzdelávacích materiálov, a Vyučovanie v klimatickej záhrade. Na tejto aktivite ďalej priebežne pracujeme.
Pracovný list k pôdopokryvným rastlinám
Pracovný list k Vodozádzžným opatreniam
Prezentácia2 Vodozádržné opatrenia
Prezentácia1 Význam pôdopokryvných rastlín (1)
Aktivita 4 – Využitie učebných pomôcok v Klimatickej záhrade
V rámci tejto aktivity realizujeme míľnik Starostlivosť o Klimatickú záhradu do ktorej sú zapojení študenti pod vedením pedagógov. Realizujeme ho priebežne na hodinách trvalo udržateľného života v praxi, na hodinách biológie a mikrobiológie a na zastupovaných hodinách. Študenti sa radi venujú starostlivosti o Klimatickú záhradu. Nadobúdajú tak zručnosti a skúsenosti v oblasti pestovania úžitkových rastlín, starostlivosti o bylinkovú záhradu, praktické zručnosti kompostovania či starostlivosti o jazierko (čistenie filtrácie, odstraňovanie prebytočných rias kladofora). Do starostlivosti o Klimatickú záhradu sú zapojení aj THP zamestnanci školy.
Študenti pod vedením pani učiteľky Pintovej kultivovali vodu z jazierka počas hodín mikrobiológie. Vykultivovali bežnú mikroflóru stojatých vôd. Pod mikroskopom pozorovali aj rozsievky.
Míľnik Vyučovanie v Klimatickej záhrade realizujeme priebežne na rôznych hodinách so žiakmi našej školy. Takéto vyučovanie je pre žiakov atraktívne, cítia spojenie s prírodou, pozorujú zmenu teploty v rôznych častiach Klimatickej záhrady. Uvedomujú si, že vlastným pričinením môžu prispieť k adaptácii k zmene klímy a zmierňovaniu dopadov zmeny klímy prostredníctvom implementovaných tvrdých opatrení.
V Klimatickej záhrade nám už vykvitli hneď začiatkom jari aj prvé kvietky, čo nás veľmi tešilo , postupne sa rozrastali rôzne druhy pôdopokryvných rastlín, študenti vysiali do zvýšených záhradných záhonov rôzne druhy úžitkových rastlín ako napríklad cibuľku, cesnak, mrkvu, petržlen, novozélandský špenát, šalát, cukety, uhorky, cukety, ktoré sa pestujú pre kvety, ktoré možno vyprážať, paradajky, papriky, jahody, či rôzne druhy jedlých kvetín na ozdobu jedál a nápojov. Našli sa aj sponzori, ktorí nám darovali rybky a žaby do jazierka, ale aj pelargónie. Biodiverzita v oblasti živočíšnej ríše sa obohatila rôznymi druhmi hmyzu, ktorý je viazaný na vodný ekosystém jazierka: vodomerky, korčuliarky, potápniky, vážky, šidlá a šidielka. V hmyzom domčeku nachádzajú úkryt rôzne druhy chrobákov: bystrušky, lienky, divé včely, čmeliaky, či osy, ktoré priťahujú aj okolité kvitnúce rastliny.
Študenti s pani učiteľkou Pintovou urobili označenia rastlín, aby si ich názvy dokázali rýchlejšie zapamätať. Pripravujú názornú mapu Klimatickej záhrady a informačné panely o cykle vody v prírode, biodiverzite, kompostovaní, význame pôdopokryvnosti rastlín a pocitového chodníka.
Aktivita 7 – Znižovanie tvorby odpadu kompostovaním
S Aktivitou 7 sme začali po dobudovaní kompostérov v rámci aktivity 1 Vybudovanie klimatickej záhrady, kompostujeme biologický materiál vhodný na kompostovanie z Klimatickej záhrady vznikajúci pri jej údržbe, predmetov TPP /technológia prípravy pokrmov/ a školského bufetu. Táto aktivita súvisí s míľnikmi 14 Starostlivosť o Klimatickú záhradu, 16 Používanie produktov z vyvýšených záhonov a znižovanie odpadu. Študenti si v rámci vyučovania a krúžku osvojili spôsob akým komostovanie funguje a čo do komostéra patrí, ale aj nepatrí a tak sa naučili kompostovať to čo je vhodné v bežnom fungovaní vyučovania, veríme, že ich to inšpiruje pokračovať aj doma, nakoľko naše mesto už podmienky pre zber kompostovaného odpadu vytvorilo. Teší nás, že študenti sa tohto nového spôsobu nakladania s biologickým odpadom zhostili a stalo sa to bežnou súčasťou ich životov.
Táto aktivita zahŕňa aj Používanie produktov z vyvýšených záhonov. Študenti v rámci predmetov trvalo udržateľného života v praxi ako aj iných hodín veľmi radi pomáhajú pri výsadbe pôdopokryných rastlín a úžitkových rastlín, ktorých plody a kvety sa využívajú na hodinách technológie prípravy pokrmov. Bylinky a jedlé kvety sa okrem dozdobovania jedál používajú aj v školskom bare na výzdobu miešaných nápojov. Zelenina sa zdobí aj drobné občerstvenie, ktoré sa pripravuje v školskom bufete. Pridanú hodnotu organických surovín, ktoré sú vždy čerstvo nazbierané si všetci uvedomujeme a ceníme. Môžeme tiež konštatovať, že s dobrým pocitom z vlastného pričinenia pri pestovaní ovocia a zeleniny v Klimatickej záhrade, takéto plody chutia ešte lepšie. Naše veľké poďakovanie patrí donorom projektu, môžeme byť súčasťou takejto príjemnej a inšpiratívnej skúsenosti.
Aktivita 6
Workshopy mikrobiologickej kontroly vody pre žiakov prijímateľa a partnerov
Na hodinách TUZ ( Trvale udržateľný život v praxi), BIO a krúžku ZeDeKa si žiaci vyskúšali, ako sa v laboratóriách mikrobiologicky kontrolujú vzorky vody. Na vopred pripravené všeobecné aj selektívne živné pôdy očkovali vodu z dažďového jazierka v Klimatickej záhrade. Cieľom bolo zistiť, nakoľko voda obsahuje patogénne baktérie, a teda či je potrebné ju prečistiť nasadením bakteriálnej zmesi na likvidáciu patogénov.
Živné pôdy mali vopred pripravené v Petriho miskách. Vyučujúca Anna Pintová ich najprv informovala, aké živné pôdy sú pripravené a aké druhy baktérií predpokladáme, že sa na nich objavia. Proces očkovania demonštrovala už skúsená študentka odboru hygiena potravín Veronika Agócsová.
Pri očkovaní vzorkami vody sa postupne vystriedali takmer všetci žiaci. Aktivita ich zaujala a boli zvedaví aký výsledok sa objaví na ich vzorkách, ktoré si podľa pravidiel označili permanentnou fixou aj svojím menom. Naočkovali aj jednu kontrolnú vzorku vzorkou vína, ktorá by mala vykázať úplne odlišný výsledok.
Vzorky sa spoločne uložili do kultivátora a na nasledujúcich hodinách sa žiaci oboznámili s výsledkami.
Výsledky ukázali, že v jazierku sú skutočne prítomné koliformné baktérie, baktérie z čeľade Enterobacteriaceae, ktoré indikujú fekálne znečistenie vody, baktérie z rodu Pseudomonas a tiež viaceré druhy kvasiniek. Vzorka vína naopak vykazuje len kvasinky, pravdepodobne Sacccharomyces.
Žiaci si prezreli výsledky, ktoré ich dosť prekvapili a zaujali. Niektorí boli inšpirovaní študovať po maturite odbor hygiena potravín, pretože práca v laboratóriu sa im zapáčila.
Voda v jazierku musí byť prečistená zmesou baktérií pre záhradné jazierka. Tieto by mali patogénne baktérie postupne zlikvidovať.
Aktivita sa stretla so záujmom a pozitívnym ohlasom a tiež priniesla potrebné zistenie o stave vody v jazierku.
Pintová
Záverečná konferencia projektu Klimatická záhrada
V našej prevádzke Junior Komplex prebiehala 14. júna záverečná konferencia pri príležitosti ukončenia projektu Klimatická záhrada- Climatic Garden, zameraného na zvyšovanie povedomia o zmierňovaní a prispôsobovaní sa zmene klímy vo výchovno – vzdelávacom procese. Jej cieľom bolo poskytnúť informácie o projekte, jeho cieľoch, realizácii, výsledkoch a výstupoch.
V úvode riaditeľ školy PaedDr. Jaroslav Bagačka vyzdvihol ekologický charakter projektu, ako aj jeho udržateľnosť. Lektorka projektu Mgr. Anna Pintová informovala o krúžku ZeDeka, ktorý vznikol v rámci projektu, ako aj o predmete Trvale udržateľný život v praxi. Po prezentácii účastníci absolvovali prehliadku Klimatickej záhrady, kde sa podávala aj káva.
Ako povedala manažérka projektu Ing. Monika Brezovická, v Klimatickej záhrade nájdete vyvýšené záhony, kompostéry, stromy, kríky či pocitový chodník. Jej súčasťou je meditačná časť pod vŕbou s meditačným kruhom, kde si môžu žiaci zameditovať, zacvičiť, pozhovárať sa či prebrať učivo. V niektorých častiach je nainštalovaný samozavlažovací systém. Nechýba ani hmyzí domček a dažďové jazierko s vodnými živočíchmi, aby bola zachovaná biodiverzita. V okolí jazierka sú vysadené pôdopokryvné rastliny, ktorých účelom je zadržiavať vlahu v pôde. Študenti sa so svojimi pedagógmi venujú aj pestovaniu úžitkových rastlín. Tie sa využívajú na hodinách technológie prípravy pokrmov.
Projekt sa začal realizovať v apríli 2021 v rámci programu „Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy“ (SK-Klíma). Bol financovaný z Nórskeho finančného mechanizmu 2014 – 2021 vo výške 33 229 eur a štátneho rozpočtu Slovenskej republiky – Ministerstva ŽP vo výške 5864 eur, spolufinancovaný Banskobystrickým samosprávnym krajom sumou 2057 eur. Správcom programu je Ministerstvo životného prostredia SR, projektovými partnermi ZŠ Pavla Dobšinského, CVČ Relax Rimavská Sobota a Radøy ungdomsskule, Alver kommune, Manger Norway.
Marta Kanalová